Categorie: "Science fiction"

Star Trek: First Contact, voor wie het leuk vindt.

Met Star Trek-films, en ook de tv-serie, heb ik nooit iets gehad. Vreemde snuiters vind ik het maar, die lui op de Enterprise. Maar om de ware Trekkie tegemoet te komen, ben ik bereid om mijn dure webruimte op te offeren voor een nieuwe ervaring. Star Trek: First Contact op Veronica. En dat is het zeker.

Paycheck bracht Affleck de Razzie-award.

Science-fiction films hebben bij mij een klein stapje voor op andere films. Waarom dat zo is, weet ik niet. Misschien door mijn jeugd die ik temidden van Star Wars-poppetjes heb doorgebracht, misschien ook door de interessante toekomstvisies die te zien zijn in sf. Een heel interessante film in dat genre is Paycheck (2003) met Ben Affleck en Uma Thurman.

Snipes en Stallone zijn zelfs in de toekomst vervelend.

Wat zou het toch fantastisch zijn om in een maatschappij te leven waar geweld een uitgestorven woord zou zijn en Geert Wilders de scepter zou zwaaien. Maar helaas, zover is het nu nog niet. Om alvast het goede gevoel te krijgen, kun je vanavond naar Demolition Man (1993) kijken. Daar zien we een maatschappij waar geweld is uitgebannen naar de herinnering. Maar o wee, twee onverlaten uit de huidige tijd komt de utopische samenleving lastig vallen. Crimineel Simon Phoenix (Wesley Snipes) werd ingevroren in 1996, maar ontdooit in 2031. De enige die hem kan tegenhouden van slechte praktijken is superagent John Spartan (Sylvester Stallone). Stallone en Snipes waren trouwens niet de eerste keus voor de film, maar Steven Seagal en Jean-Claude van Damme hadden eigenlijk de hoofdrollen moeten vertolken. Jammer, een goede film met Van Damme is nooit mis! Demolition Man wordt vanavond om 20:35 uitgezonden op Veronica.

Hij is niet gek, maar houdt gewoon van aapjes.

Een van de meest zwarte films van Monty Python-lid Terry Gilliam is Twelve Monkeys (1995). Een tijdreis-verhaal met een donker randje, een soort Back to the Future, maar dan zonder de blije, inmiddels zwaar trillende kop van Michael J. Fox. Bruce Willis speelt de rol van misdadiger James. Hij leeft in een tijd dat mensen onder de grond leven, zo'n veertig jaar in de toekomst,doordat een virus een groot deel van de bevolking heeft uitgeroeid. James wordt teruggestuurd naar het 1996, het jaar dat de epidemie uitbrak, om de mensheid te waarschuwen. Per abuis, komt hij in 1990 terecht en geloven ze zijn verhaal niet waardoor James ook nog eens in een gesloten inrichting wordt opgevangen. Er wordt gefluisterd dat dit verhaal op waarheid berust. Geert Wilders schijnt uit 2080 te komen en daarom waarschuwt hij ons nu al tegen de moslims. Preventief, moet je weten. Hij is niet gek, hij is een vliegtuig. De Wilders van de jaren 90 is vanavond om 22:30 te zien op Net5 in Twelve Monkeys.

X-Men veroveren de wereld.

De mens heeft superhelden nodig, rolmodellen waar we tegen opkijken. Geert Wilders is een goed voorbeeld, met zijn uitspraken weet hij de mensheid te redden en tegelijkertijd andere mensen te inspireren. Je ziet superhelden zijn onmisbaar, ook in de filmwereld. De tijd dat er elke week een nieuwe superheld in premiere gaat is, helaas, voorbij, maar toch blijven de wereldredders populair. Mijn persoonlijke favoriet is Spiderman. Zowel de comics als de films vind ik boven de andere helden uitstijgen. Het dubbelleven dat Bruce Wayne leidt is intrigerend. Hier alvast een trailer voor Spiderman 3, die er ontzettend goed uitziet. 

A.I. is een ode aan Stanley Kubrick.

Van Stanley Kubrick is bekend dat hij een perfectionist was. Dat is de reden dat hij maar zo weinig films op zijn naam heeft staan. Tussen 1971, A Clockwork Orange, en 1999, Eyes Wide Shut, maakte Kubrick maar 5 films. Dat is één film per 6 jaar. Kubrick wilde alles perfect hebben. Bij zijn laatste project was zijn drang naar perfectie zelfs zo erg dat hij twaalf jaar aan de film werkte. Toen Kubrick stierf in 1999 waren de opnames van Artificial Intelligence: A.I. nog niet eens begonnen. Twee jaar later zou de film alsnog worden uitgebracht.

Crimineeltjes preventief oppakken, zoals het hoort.

Het zou zomaar het stokpaardje van Joost Eerdmans kunnen worden: een crimineel oppakken nog voordat hij de misdaad heeft gepleegd. Volkert van der G. was dan gewoon een kaal mannetje gebleven en Mohammed B. zou niet meer zijn dan een van de zovele kwade Marokkanen. De perfecte samenleving, zou je zo op het eerste gezicht zeggen. In Minority Report (2002) ziet onze, of in ieder geval de Amerikaanse, toekomst van de jaren 2050 er zo uit. Met behulp van drie personen met bovennatuurlijke krachten, samen liggend in het water, worden boefjes achter slot en grendel gezet. Op water en brood. Hoezo, meer blauw op straat? Drie gekken in een bad is meer dan genoeg.

Michael Crichton, de goede man. Wie kent ‘m niet?

Hollywood is achter de schermen verdeeld in drie lagen. Bovenaan staan studio’s met de producenten, die bepalen naar welke films het geld gaat. Daaronder staan de regisseurs, die moeten leuren bij de producenten met hun films om aan geld te komen. En een treetje daaronder staan dan de schrijvers, die met hun scripts moeten leuren bij regisseurs die dan weer moeten leuren bij producenten. Het ligt een ietsiepietsie genuanceerder, maar niet veel, moet ik toegeven. En regelmatig proberen mensen om een treetje hoger te komen in de hierarchie. Net altijd met evenveel succes. Steven Spielberg is naast regisseur ook producent, net als Francis Ford Coppola. Allebei succesvol. De stap van schrijver naar regisseur blijkt vaak lastiger.