Categorie: "Filmhuis"

Guy Ritchie in zijn goede tijd

Met zijn eerste bioscoopfilm Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998)
wist Guy Ritchie de filmwereld te verrassen. Ik zag de film indertijd
in het filmhuis en vond het meer een Tarantino-kloon dan heel erg
vernieuwend. Maar, eerlijk is eerlijk, het was een verdomd sympathieke
en goedgemaakte Tarantino-kloon. Zijn tweede film was Snatch (2000),
een film die qua onderwerp en filmstijl veel op Lock, Stock lijkt. Snatch
borduurde dus voort op Ritchies eerdere succes, maar ook deze film wist
uiteindelijk mijn hart te winnen. Deze kleine crimineeltjes uit
Engeland zijn
simpelweg te komisch om niet leuk te vinden. Onder de kleurrijke
karakters vinden we een onverstaanbare pikey (Brad Pitt), een
Oezbekistaanse ex-KGB agent, een professionele dief en gokverslaafde
(Benicio del Toro) en een premiejager (Vinnie Jones), 'he can find you
Moses in a the burning bush if you pay him enough'. De film gaat in de
eerste plaats om een 86 karaat diamant die wordt gestolen door Frankie
Four Fingers. De diamant wordt een gewild object voor de Londense
onderwereld. Het tweede verhaal gaat over een bokspromoter die direct
een goede bokser nodig heeft en bij zijn zoektocht uitkomt bij pikey
Mickey. Iets wat hij beter niet had kunnen doen. Snatch is snel,
onderhoudend en grappig. De originaliteit zit ´m vooral in de
gecreëerde situaties, de onverbeterlijke karakters en het plezier dat
afstraalt van de acteurs. Snatch is vanavond om 20:30 te zien op RTL7.

De harde realiteit van Afrika in Hotel Rwanda

Afgelopen jaren zijn er een aantal films uitgekomen die als onderwerp
Afrika, en dan vooral het aanhoudende, zinloze geweld in Afrika, zoals
dat nu zeer actueel is. Leonardo di Caprio speelde in Blood Diamond,
Forest Whitaker was Idi Amin in The Last King of Scotland, maar de
beste film over de situatie in Afrika, hoewel ze stuk voor stuk
indrukwekkend en gewoonweg goed zijn, vond ik Hotel Rwanda
(2004). Deze film heeft iets meer menselijks en voelt minder
sensatie-zoekend aan dan Blood Diamond en The Last King of Scotland.
Don Cheadle speelt in Hotel Rwanda Paul Rusesabagina, een manager van
een zeer duur hotel. Alles gaat goed, totdat er een grote nachtmerrie
losbreekt. Aan het begin van de jaren 90 vindt er een vreselijke
genocide plaats in Rwanda waarbij tienduizenden Tutsi's uitgemoord
worden door de Hutu's. Paul besluit op zijn eigen manier vele
vluchtelingen te helpen. Hotel Rwanda toont gruwelijkheden waar weinig
bij voor te stellen is, maar die tot op de dag van vandaag
werkelijkheid zijn voor veel mensen in Afrika. Hotel Rwanda komt om 20:40 op Canvas.

Kruipend naar het hoofd van John Malkovich

Persoonlijk
lijkt het me een grote eer als er een film wordt gemaakt met jouw naam
als titel. En ik denk dat John Malkovich met het uiteindelijke, zeer
originele resultaat van Being John Malkovich (1999) ook erg blij was. Maar in een interview met regisseur Spike Jonze met de Filmkrant
uit die tijd blijkt dat het allemaal iets meer voeten in aarde had.
Jonze: "Ik geloof dat het de agent van Cameron Diaz was, die het script
aan John Malkovich opstuurde. Het materiaal is zo mal, dat iedere
acteur het wel wilde spelen, en natuurlijk wilden ze ook allemaal met
die excentrieke regisseur werken. Maar alleen Malkovich nam echt een
risico door de rol aan te nemen, daar was nog wel wat voorspraak voor
nodig. (Uiteindelijk zou Malkovich de rol op aanraden van Jonzes
schoonvader Francis Ford Coppola aannemen, met wiens dochter en
collega-filmmaker Sofia Jonze vorig jaar in het huwelijk trad. DL)
Malkovich vond het script erg leuk, hij was ook wel vereerd, maar hij
vroeg ons ook om het hem niet te makkelijk te maken. Dus toen hebben we
nog wat geïmproviseerd met bepaalde scènes, om ze duisterder te maken.
Het was een enorme opluchting dat hij de rol accepteerde, want zonder
hem had de film niet gemaakt kunnen worden." 

Het Stanford Prison Experiment gereconstrueerd

Een van de bekendste psychologische experimenten is het Stanford Prison Experiment, dat in 1971 werd uitgevoerd door psycholoog Philip Zimbardo. De wetenschapper wilde het psychologische effect van het zijn van gevangene of gevangenbewaarder onderzoeken. Daarom zette hij 24 studenten bij elkaar in een nepgevangenis opgebouwd in de kelder van Stanford University. Sommigen werden gevangene, anderen de bewaker. De proef werd na 6 dagen, in plaats van de vooraf bepaalde 14 dagen, afgesloten omdat het compleet uit de hand liep. De 'gevangenen' waren emotioneel gebroken, terwijl de bewakers in deze machtspositie duidelijk sadistische trekjes ontwikkelden. Wil je meer weten, kun je op Wikipedia kijken, of vanavond naar Das Experiment (2001). Deze Duitse film is namelijk gebaseerd op het experiment van Zimbardo. Een groep totaal verschillende mensen wordt uitgekozen om aan de discutabele proef mee te doen. Het is interessant, maar vooral schokkend om te zien wat er met normale, rustige mensen gebeurt zo gauw ze de macht krijgen over anderen. Das Experiment komt om 22:50 op RTL7.

Why does a dog wag its tail?

"Why does a dog wag its tail? Because a dog is
smarter than its tail. If the tail was smarter, the
tail would wag the dog".
Praktisch gezien zal het niet vaak voorkomen dat de staart met de hond gaat kwispelen, maar het is een mooie metafoor die gebruikt wordt in de film Wag the Dog (1997). Maar wie is de staart en wie de hond? Met andere woorden: met wie wordt er gekwispeld? De staart is in dit geval de president, die betrokken is bij een seksschandaal en om zijn huid te redden een spin-doctor (Robert De Niro) inhuurt die de publieke opinie moet zien te wijzigen, en dat is de hond. Om het volk de seksuele escapes te laten vergeten, verzint hij een oorlog met Albanië. Wag the Dog is met momenten grappig, maar heeft een serieuze toon in de manier waarop de film laat zien hoeveel invloed de media eigenlijk niet heeft. Wag the Dog komt om 22:30 op Nederland 3.

The Dude op zoek naar zijn tapijtje

,,Sometimes, there's a man, well, he's the man for his time and place. He fits right in there. And that's the Dude. The Dude, from Los Angeles. And even if he's a lazy man – and the Dude was most certainly that.'' The Dude is het meest luie filmkarakter ooit. Met zijn vrienden Walter en Donny bevolkt hij de bowlingbaan. Het ergste dat hem gebeurt is, is dat zijn vloerkleed is gestolen, erg 'cause it ties the room together.' Dit is het verhaal van The Big Lebowski (1998). Het lijkt niets voor te stellen, maar toch levert het een geniale film op, om een aantal redenen. Ten eerste zijn de karakters stuk voor stuk persoonlijkheden. Elk figuur dat in de film rondloopt, heeft zijn reden. Walter (John Goodman) is de agressieve Vietnamveteraan die 'justice for all' wil. Terwijl Donny (Steve Buscimi) alles wel goed vindt. Ten tweede zijn de dialogen geniaal. De one-liners vliegen je om je oren. Ten derde is het verhaal goed. Het is zo absurd en heeft vreemde wendingen, maar je blijft wel aan de buis gekluisterd. Ten vierde, en dan houd ik echt op, heeft The Big Lebowski een groot terugkijkgehalte. Elke keer als je de film weer ziet, komen er weer nieuwe dingen bovendrijven die je eerder niet had opgemerkt. Al met al is The Big Lebowski ontzettend grappig en een film die iedereen die van film houdt gezien moet hebben. The Big Lebowski wordt vanavond om 20:30 uitgezonden op RTL7.

Wat doet Pete Tong in de titel?

Frankie Wilde heeft het helemaal gemaakt als dj. Iedereen wil iets van hem, hij heeft hitsingles, platina platen, een mooie, in ieder geval gewillige, vrouw, veel coke, een villa, een dikke auto en een hond. Frankie is zeg maar de dj Tiesto van een paar jaar geleden. Dan slaat het noodlot toe. Net hetgene wat een dj juist niet kan gebruiken gebeurt: Frankie kan geen steek meer horen. It's All Gone Pete Tong (2004) laat de opkomst en neergang en opkomst van de populaire Frankie zien. Hoe ga je nu verder als platen draaien het enige is waar je eigenlijk goed in bent? Eerst ga je nog meer aan de whisky, dan nog meer aan de coke en dan…is er verlossing. It's All Gone Pete Tong is een standaardverhaal van neergang en opkomst van een ster in de trant van het welbekende Spinal Tap, met een vleugje humor, wat de film direct een stuk verfrissender maakt om naar te kijken. Maar, wat doet Pete Tong eigenlijk in de titel? It's All Gone Pete Tong komt om 00:40 op BBC1.

De vier jaargetijden van Zuid-Korea

Met Kim Ki Duk blijf je echt bezig. Ja, ook ik vind Spring, Summer, Fall, Winter…and Spring (2004) een zeer indrukwekkende film, maar om 'm nu om de maand uit te zenden gaat me wat ver. Toch komt de Zuidkoreaanse film vanavond alweer op tv, de laatste keer was immers februari. Goed, toch de moeite waard.  Een jongetje groeit op bij een oude monnik. De plek waar dat gebeurt is vrij speciaal, een vlothuis in het midden van een meer. De jongen leert wijze levenslessen van zijn meester, bij voorkeur zwijgend, want zo gaat dat nu eenmaal bij oude monniken. Als je praat, ben je een onnadenkende flapuit en als monniken ergens een broertje aan dood hebben, is het aan onnadenkende flapuits. Puur uit lijfsbehoud denkt de leerling: ‘Laat ik mijn mond maar dichthouden, anders flipt die ouwe weer.’ Regisseur Kim Ki-Duk zag dat ook en begon een beetje de omgeving te filmen, omdat op het vlot vrij weinig spectaculairs gebeurde. Goede keuze, maar ja, dat is makkelijk praten achteraf. Spring, Summer… moet het hebben van de prachtige beelden, de stilzwijgende relatie tussen leerling en meester, en de pracht van het veranderen van de seizoenen. De geoefende filmhuis-liefhebber zal zijn vingertjes afkluiven bij deze film, maar voor de Hollywood-adept zal het even doorzetten zijn. Probeer toch de hele film uit te zitten, want hoewel met momenten erg traag, is het zeker de moeite waard. Spring, Summer, Fall, Winter and…Spring komt om 21:25 op Canvas.

Er is nooit genoeg Happiness


Anderhalve maand geleden nog op tv, maar een goede film kan niet vaak genoeg worden uitgezonden. Dus: de zwarte kijk die Todd Solondz op deze wereld heeft doet mijn hart sneller kloppen. De Amerikaanse burgerlijkheid wordt in zijn films ontmanteld. Solondz heeft een handje naar om zekerheden in het leven om te zetten in een onstabiele factor. Belangrijkste troef daarbij is Het Amerikaanse Gezin, toch de hoeksteen van de samenleving, vooral in The US of A. Happiness(1998) is het meesterwerk van Solondz. Het handelt over de levens van drie zussen. Zus nummer 1, Joy, wijst een huwelijksaanzoek af en is daarna een heel zielige vrijgezel. Haar zus Trish is zo ongeveer een moeder voor Trish, maar haar man Bill houdt niet van vrouwtjes, maar van kleine jongetjes. Bill is psychiater en een van zijn klanten heeft een ongezonde fascinatie voor de derde zus, Helen. Ondertussen hebben hun bejaarde ouders ook niet het meest succesvolle liefdesleven. Wat een familie! Vooral de rollen van Philip Seymour Hoffman als de zieke stalker, Dylan Baker als de pedofiele Bill en  de zielige Jane Adams als Joy zijn een feest om naar te kijken. Een must-see voor iedereen. Happiness komt vanavond om 01:25 op BBC2

Prutsers en wannabees in Lock, Stock and Two Smoking Barrels


De tijd dat Mr Madonna, Guy Ritchie, een door filmland gerespecteerd filmmaker was, lijkt ver achter ons te liggen.  Tegenwoordig is meneer meer in beeld als 'de man van' dan om zijn baanbrekende filmprojecten. Hoe anders was dit ongeveer tien jaar geleden. De wereld lag toen aan de voeten van deze toen jonge regisseur. Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998) was net in de bioscoop verschenen, en ik weet nog dat dit stijltje me ergaansprak. Geen grote, spectaculaire terroristische aanvallen, geen maffia-oorlogen of wilde ontsnappingen uit de best bewaakte gevangenissen, maar typische Engelse kneuterigheid. In Lock, Stock and Two Smoking Barrels bestaat de Engelse onderwereld uit prutsers en wanna-be gangsters, dit gecombineerd met een frisse filmstijl levert een komische, originele film op. Het verhaal draait om vier vrienden die een half miljoen pond bij elkaar moeten zien te krijgen. Elke dag dat ze het geld, verloren bij een kaartspelletje, niet teruggeven, wordt een van hun vingers afgesneden. Ze besloten een groep criminelen, die een deur verder wonen, te overvallen om aan het bedrag te komen. Maar helaas, uiteindelijk zijn er veel meer partijen bij betrokken dan in eerste instantie de bedoeling was. Lock, Stock and Two Smoking Barrels komt om 22:10 op RTL7.