Categorie: "Uit de oude doos"

Uit de oude doos: Nouvelle Vague.

De Nouvelle Vague-beweging bracht in Frankrijk en de hele filmwereld een revolutie in op gang. Vanaf het eind van de jaren vijftig kwamen jonge Franse filmmakers bijeen en samen kregen ze het idee om de Hollywood-clichees te verbreken. In die tijd was Hollywood nog een veel groter clichee dan nu omdat slechts een klein aantal studios bepaalden welke films er gemaakt konden worden en zich vaak ook nog bemoeiden met de inhoud en stijl van die films. De Nouvelle Vague-filmmakers deden experimenten met montage, cameravoering en continuïteit.

Uit de oude doos: special effects.

Opa van Tilburg vertelt over historische momenten in de filmgeschiedenis.

Bijna elke nieuwe film die we zien is doorspekt met special effects. B ij bijvoorbeeld Lord of the Rings is dat duidelijk, maar special effects worden vaak gebruikt om beelden bij te werken, mooier te maken zeg maar. Al vanaf het begin van de filmgeschiedenis wordt er gebruik gemaakt van special effects. Het meest bekend is filmmaker Méliès die met behulp van stop-motion, dezelfde techniek die voor bijvoorbeeld Wallace & Grommit wordt gebruikt, zijn films maakte. Daarnaast werden, voor de komst van de computer, vaak modellen en getekende achtergronden gebruikt om een bepaald beeld te kunnen creëren, het beste voorbeeld ddarvan is Blade Runner (1984). Maar met de komst van de computer veranderde alles in de wereld van de special effects.

Uit de oude doos: Film Noir.

Opa van Tilburg vertelt over historische momenten uit de filmgeschiedenis…

In de periode 1940-1960 kwam er een vrij groot aantal Hollywood-films uit die in veel aspecten overeenkwamen met elkaar. De films, meestal B-films, weken af van de in die tijd normale manier van filmen, de Klassieke Narratieve Hollywood stijl genoemd., en kregen de naam film noir mee. Wie een noir-film ziet herkent die direct aan de grimmige sfeer die wordt uitgestraald. Mannen met gleufhoeden, corrupte politie-agenten en onbetrouwbare vrouwen bevolken de stad in de noir. Het zijn prachtige films in zwart-wit die helaas bijna in de vergetelheid zijn geraakt. Dus tijd voor een geschiedenislesje.

Uit de oude doos: De moviebrats.

Opa van Tilburg vertelt over historische momenten uit de filmgeschiedenis…..

Voor de jaren zeventig werd de filmwereld gedomineerd door de studio’s. Zij bepaalden welke films er werden gemaakt, door wie en met welke acteurs. Door de komst van goedkopere camera’s, filmmateriaal en de opkomst van filmopleidingen, veranderde die hierarchie in de jaren zestig. De macht verschoof van de studio’s naar de filmmakers zelf. Dit betekende een nieuwe manier van film maken, dat een ander soort films opleverde. Een regisseur kondoen wat je wilde en was financieel niet meer afhankelijk van een grote studio. Dat was hoognodig, want in de jaren zestig was de filmwereld in een diep dal geraakt. De nieuwe impuls zorgde ervoor dat het publiek weer naar de bioscoop ging, in plaats van thuis voor de televisie te blijven hangen.